Het inzicht dat van jou een sterkere onderhandelaar gaat maken

De meest bruikbare theorieën zijn vaak de simpelste. Je hoort erover en denkt bij jezelf “Damn, dat ik dat nooit eerder heb gezien!”. De dagen erna kom je voortdurend voorbeelden tegen die bevestigen dat het gewoon klopt. En zo wordt zo’n theorie al heel snel een deel van je denken.

Onlangs las ik weer zoiets waar ik erg enthousiast van werd. In dit geval gaat het over onderhandelen. Je opdrachtgever heeft daarbij vaak één of meerdere van de volgende wensen:

  1. Hij wil dat het zo snel mogelijk af is
  2. Hij wil de beste kwaliteit
  3. Hij wil de laagste prijs

Het is over het algemeen enorm lastig om alle drie te krijgen. Maar twee van de drie is wel mogelijk. En het is aan jou als opdrachtnemer om te achterhalen welke twee het meest belangrijk zijn en hierover te onderhandelen. Dat verschilt namelijk per situatie.

Bijvoorbeeld:

Het is winter en je CV-ketel begeeft het. Je gaat op zoek naar een monteur. Je wilt dat de reparatie goed verholpen wordt, want anders zit je volgende maand weer in de kou. Ook wil je dat hij snel komt, want anders vriezen je leidingen stuk. Als je kunt kiezen tussen een goedkopere monteur die pas volgende week tijd heeft, en een duurdere die direct langs kan komen, kies je waarschijnlijk voor het laatste.

Of:

Je wilt graag een nieuwe winterjas. Je oude kan nog best, maar je bent hem gewoon een beetje zat. Je wilt iets anders. Je hebt een hele mooie zien hangen, die bovendien heerlijk warm is. Maar de prijs is aan de hoge kant. Over een paar weken start de uitverkoop. Dus je besluit nog even te wachten, om te zien of je hem dan voor minder kunt kopen.

Of:

Op vakantie kom je erachter dat je vergeten bent de lader van je telefoon in te pakken. Je koopt in een plaatselijke winkel snel een lader. Het ding kost niet de hoofdprijs, en daar is de kwaliteit ook naar. Maar ach… je wilt gewoon je telefoon kunnen opladen en over twee weken ben je weer thuis en heb je je eigen lader weer.

Als jij kunt achterhalen welke twee voor jouw opdrachtgever het belangrijkst zijn, kun je hierover onderhandelen en hem een passend voorstel doen. Daarmee maak je den kans op een positieve reactie een stuk groter!

Je reactie is welkom!

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.