Hoe je enthousiasme ervoor zorgt dat je jouw klanten wegjaagt

Benno en Sandra hebben een eerste date. Ze hebben afgesproken in een gezellig Italiaans restaurantje. Mandje stokbrood, wijntje, je kent het wel. Ze kletsen honderduit en er wordt voorzichtig wat geflirt. Sandra heeft zojuist zelfs op het toilet voor de zekerheid even gecheckt of er geen stukje basilicum van haar caprese tussen haar tanden is blijven steken. Ze vindt Benno erg leuk en hoopt stiekem dat hij haar zal zoenen straks.

Maar dan duikt er plotseling een violist op. Benno gaat op zijn knieën. Hij haalt een doosje tevoorschijn. Erin zit een gouden ring. Sandra’s mond valt open. Wat doet hij nu?!?!? Het is hun eerste date! Ze kennen elkaar net 1,5 uur. Een beetje over enthousiast…

Best een creepy scenario, vind je niet?

En toch is dit wat veel kunstenaars en creatieve ondernemers in feite doen. Ze vinden hun werk supertof, ze zijn enthousiast, en zodra ze in een mogelijke klant tegenkomen schieten de ideeën naar boven als bubbels in een glas prosecco.

Het liefst willen ze hun gesprekspartner dan ook meteen vertellen wat voor gaafs er allemaal mogelijk is. Zodat ze morgen met die opdracht kunnen beginnen. Ze duwen hem een trouwacte onder de neus terwijl de eerste kus nog niet heeft plaatsgevonden.

Zoiets zou jij natuurlijk nooit doen.

Of wel? Bijvoorbeeld:

  • Als je een nieuwe volger op twitter meteen een berichtje stuurt met daarin “als je nog eens foto’s nodig hebt, weet je me te vinden” met een link naar je site erbij.
  • Wanneer je iemand die een foto van jouw kunstwerk liked op facebook meteen een berichtje stuurt om te vertellen dat het werk ook te koop is, al dan niet voorzien van een prijslijst.
  • Als je iemand waarmee je na een informeel netwerkgesprek kaartjes hebt uitgewisseld de dag erop een e-mail stuurt waarin je je band aanbiedt voor zijn volgende bedrijfsfeest.
  • Wanneer je iemand ongevraagd een mail stuurt met een aantal verbeterpunten voor de vormgeving van zijn website omdat je wilt laten zien hoe deskundig je bent.
  • Als je je aanmeldt voor iemands nieuwsbrief en diegene meteen op je eigen mailinglijst zet.

Allemaal voorbeelden van situaties waarin je te snel gaat. Jij hebt zijn website bekeken. Blogs gelezen. Misschien zelfs wel wat facebook-posts geliked. Voor jou is het al helemaal duidelijk: jullie zijn een match. Jij weet precies wat deze persoon nodig heeft. Je ziet het al helemaal voor je. En in je enthousiasme begin je daar direct uitvoerig over te vertellen.

Maar die ander? Die is nog laaaaaang niet zover. Die voelt die connectie nog helemaal niet. Die zit nog in de wie-ben-jij-eigenlijk-en-vind-ik-jou-wel-leuk-fase. En omdat jij met volle kracht vooruit wilt is de kans dat die ander juist op de rem gaat staan behoorlijk groot.

Uiteindelijk draait het allemaal om verbinding. Net als bij Benno en Sandra. Elkaar gewoon eerst eens goed leren kennen. Van elkaar weten wat je belangrijk vindt, en waar je goed in bent. Zodat je samen kunt besluiten dat je het ziet zitten met elkaar.

Wil jij aan de slag met het werven van nieuwe klanten, maar zonder ze te intimideren omdat je te snel gaat? Wil je tips en trucs om nieuwe opdrachten te krijgen op een manier die bij jou past? Dan is deze workshop precies wat je nodig hebt!

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.