Je bedrijf lijkt wel een kerstboom!

De Bijenkorf in kersttijd… dat vond ik als kind echt iets magisch hebben. Enorme kerstbomen vol kleurige versieringen, slingers en lampjes. Iedere kerstboom netjes afgestemd qua kleur. Een éénheid. En dat geeft rust.

Hoe anders was de kerstboom bij mij thuis. Ik kom uit een redelijk groot gezin. Een zusje en twee broertjes. Toen ik heel klein was waren alle ballen van zilver. Maar door de jaren heen kwam er steeds meer bij.

Het setje bontgekleurde ballen dat mijn vader kocht omdat het geld naar een goed doel ging. De talloze geknutselde werkjes die elk van de vier kinderen op school maakte. Een engeltje met afgebroken vleugel uit de erfenis van mijn oma. Een kitscherig glitterding waarvan niemand meer weet hoe we eraan zijn gekomen, maar dat mijn zusje zo geweldig mooi vond dat het nooit weg mocht.

Als je niet uit kijkt, gaat je bedrijf als je wat langer bezig bent ook op zo’n kerstboom lijken. In het begin heb je een beperkt overzicht aan diensten. Maar dan word je gevraagd voor iets. En het bevalt. Dus je maakt een kopje op je site erbij. Want als mensen niet weten dat je dit óók kan, zullen ze je er niet voor vragen.

Het gevaar is alleen dat je op deze manier steeds meer ruis creëert. Door alles op je site te zetten (of op je social media te plempen, of in je flyers op te nemen) wordt het voor mogelijke klanten of opdrachtgevers steeds onduidelijker waar jij nu écht heel goed in bent. Mensen onthouden maar een beperkt aantal dingen, dus hoe meer informatie jij op ze af vuurt, hoe groter de kans dat er niks blijft hangen.

Is het dan verkeerd om veel verschillende dingen te doen? Nee, dat niet per se. Maar het is wel slim om goed na te denken wat je precies naar buiten wilt brengen. Niet alles hoeft overal genoemd te worden. Zeker als de opdrachten voor dat soort klussen toch nooit via websites/social media op je pad komen.

Zelf ben ik bijvoorbeeld actief in verschillende subsidie-commissies. Dat zet ik bewust niet op mijn site. Want die opdrachten krijg ik op een heel andere manier. Voor de mensen die mijn website bekijken is dat dus overbodige informatie.

Het nieuwe jaar is een mooi moment om eens te kijken of jouw uitingen nog wel helder en overzichtelijk zijn, of dat ze door de jaren heen meer op een bontgekleurde kerstboom zijn gaan lijken.

 

Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Dan is de workshop “jezelf beter in de markt zetten” een goede eerste stap. Meer informatie vind je hier.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.