Je bent ondernemer! Laat je dan niet als een werknemer behandelen

Eén van de fijnste dingen aan het ondernemer zijn vind ik de vrijheid die het mij geeft. Ik mag zelf bepalen hoe ik mijn tijd indeel, welke opdrachten ik aanneem en hoe ik daar invulling aan geef. Uiteraard hou ik rekening met de wensen en behoeften van mijn klanten. Maar uiteindelijk bepaal ik.

Toch zie ik veel ondernemers die zich een slag in de rondte werken om het al hun opdrachtgevers naar de zin te maken. De klant is immers koning. En dus passen ze hun stijl, agenda en prijzen aan naar zijn wensen.

Maar ben je dan echt ondernemer? Natuurlijk, volgens de belastingdienst wel. Maar eigenlijk gedraag je je gewoon als iemand met heel veel bazen. Die allemaal verwachten dat ze op de eerste plaats komen. En dat gaat nu eenmaal niet.

Onlangs kwam ik weer zo’n situatie tegen. Een opdrachtgever wijzigde zonder overleg de plaats van een lezing van Rotterdam naar Den Haag. Omdat ik later die dag een andere afspraak in Rotterdam had, kwam dat voor mij erg slecht uit.

Als doorgewinterd OV-reiziger hou ik altijd rekening met vertragingen. En bovendien heb ik mijn verantwoordelijkheid naar mijn andere opdrachtgever. Deze wil immers ook graag dat ik op tijd aanwezig ben.

Toen ik aangaf dat dit voor mij niet mogelijk was, kreeg ik een mail: “Er is geen andere optie, dus je lezing is in Den Haag, je hebt dan een uur om daarna terug in Rotterdam te komen, dat lijkt ons wel voldoende”.

Ik was verbaasd. Ik had immers duidelijk aangegeven dat dit voor mij geen optie was. Maar blijkbaar dacht mijn opdrachtgever dat ik me er wel bij neer zou leggen. Terwijl ik naar mijn idee mijn grens zeer duidelijk had aangegeven.

Uiteindelijk is de lezing niet doorgegaan. En dat is best jammer. Ik zie het maar als een stukje “opvoeding” van mijn opdrachtgever. Die snapt nu misschien iets beter dat je als opdrachtgever en opdrachtnemer samen de voorwaarden voor een klus bepaalt. In overleg dus. En dat is niet hetzelfde als de ander plompverloren vertellen hoe het gaat gebeuren.

Overigens werk ik nog steeds (en met veel plezier) voor deze opdrachtgever. Maar soms is het even nodig om heel helder te zijn over je grenzen. Zodat de ander weer helder heeft hoe de verhoudingen liggen. En je daarna weer zonder irritaties samen verder kunt.

Wat zijn jouw ervaringen met het aangeven van je grenzen bij je klanten? Je reactie is welkom!

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.