4 dingen die jou zonder nieuwsbrief NOOIT gaan lukken

De afgelopen weken gaf ik het vak ondernemerschap aan studenten musical en muziektheater op Fontys. Tijdens 1 van deze lessen vertelde ik over de verschillende manieren waarop je als creatieve ondernemer je eigen bekendheid en netwerk kunt vergroten. Je website, netwerken en allerlei verschillende Social Media-kanalen kwamen aan de orde.

Tamar, 1 van de studenten, stak haar hand op.

“Maar het is zoveel!” verzuchtte ze. “Facebook, netwerkborrels, Instagram, filmpjes op Youtube en Vimeo, een blog op mijn eigen site…. als ik dat allemaal bij moet houden heb ik geen tijd meer over om repertoire in te studeren.”

Ik snap helemaal wat ze bedoelt. Al die verschillende mogelijkheden en platforms kunnen behoorlijk overweldigend zijn. Ik vertelde haar dat je beter een keuze kunt maken voor een beperkt aantal manieren om jezelf te promoten. Doe die echt goed, in plaats van alles een beetje.

“En hoe weet ik dan welke dingen ik het beste kan kiezen?” vroeg Tamar toen. Een goede vraag… en eentje waar geen algemeen antwoord op te geven is. Het hangt namelijk helemaal af van je eigen situatie, en waar je goed in bent.

Mijn eigen keuze is heel duidelijk: mijn e-mail nieuwsbrief is voor mij een onmisbare schakel binnen mijn bedrijf. Dat heeft te maken met mijn persoonlijke voorkeuren (ik hou van schrijven en ik bereik graag veel mensen tegelijk). Maar er zitten ook gewoon een aantal voordelen aan die andere manieren van marketing niet hebben.

  1. Je kunt met 1 mail een workshop vullen of een product verkopen

Als je een eigen mailinglijst hebt van mensen die regelmatig iets van jou horen, die dus een band met jou hebben, beschik je altijd over een hoeveelheid mogelijke klanten, kopers of deelnemers. Dat geeft mij een heel rijk en ook heel prettig gevoel.

  1. Mensen gaan jouw informatie en artikelen voor je verspreiden

De artikelen, video’s of beelden die je in je nieuwsbrief deelt, kunnen door de ontvangers heel makkelijk worden doorgestuurd aan anderen. Ze promoten jou, puur vanuit hun eigen enthousiasme. Geweldig, toch?

Natuurlijk kunnen ook berichten op sociale media worden gedeeld, maar aan een e-mail van een bekende hechten we meestal meer waarde dan aan een Facebook-post en dus is het effect ervan veel groter.

  1. Je kunt veel mensen tegelijk bereiken, zonder afhankelijk te zijn van de regels of populariteit van een platform

Sociale media hebben hun eigen regels en werkwijze. Je berichten worden op Facebook bijvoorbeeld niet aan iedereen getoond. Er zijn regels en voorschriften waar je je aan moet houden. Een platform kan minder populair worden of zelfs verdwijnen (Hyves, MySpace), waardoor je je opgebouwde contacten verliest.

  1. Je kunt ineens worden benaderd om betaalde content te plaatsen voor anderen

Het is mij inmiddels al een aantal keer overkomen dat ik door andere ondernemers gevraagd werd hun diensten te promoten via mijn Ezine, en daar ook een vergoeding voor aangeboden kreeg.

Uiteraard bepaal je zelf of je dat doet, maar als het aanbod interessant is voor jouw lezers, kan het een leuke manier zijn om extra inkomsten te verkrijgen.

Wil je zelf ook een e-mail nieuwsbrief gaan inzetten om meer omzet en meer klanten te krijgen? Of heb je al een nieuwsbrief maar wil je er meer uit halen? Dan is mijn online programma “Scoren met je e-mail nieuwsbrief” iets voor jou! Meer informatie vind je op mijn website.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.