Mijn belangrijkste les na 200 nieuwsbrieven

200 E-zines … dat betekent dat ik al zo’n 7,5 jaar iedere 2 weken een artikel schrijf voor mijn lezers. In al die jaren heb ik nog niet één keer overgeslagen. En je mag best weten dat er, zeker in het begin, wel momenten waren dat ik me af vroeg waar ik het nu weer eens over moest gaan hebben.

Het heeft me heel veel opgeleverd. Klanten, maar ook naamsbekendheid en verbinding. Door mijn E-zine kunnen mensen mij leren kennen op een laagdrempelige manier. Ze weten waar ik voor sta en wat ze kunnen verwachten. En dat maakt dat deelnemers aan mijn programma’s of trainingen bewust kiezen voor mij. En dat we dus al snel een klik hebben.

Ik vergelijk het vaak met het ouderwetse blokje kaas dat je bij de supermarkt nogal eens ziet liggen. Een manier om mensen de gelegenheid te geven om “te proeven”. En als jij na het proeven ook wel eens een stuk kaas in je mandje legt, weet je dat het werkt.

De belangrijkste les die het versturen van nieuwsbrieven me heeft geleerd is dat continuïteit van onschatbare waarde is. Dat geldt voor het versturen van nieuwsbrieven, maar eigenlijk voor elke marketingstrategie. Sociale media, adverteren, netwerken… bij allemaal is het nodig dat je investeert. Dat je de tijd neemt om het effect van jouw gekozen methode te gaan ervaren.

En begrijp me goed… als iets echt niets oplevert, mag je er gerust weer mee stoppen. Maar het duurt vaak een tijdje voordat je resultaten ziet. Al ken ik gelukkig ook zat voorbeelden van ondernemers die al meteen een nieuwe klant kregen 😉

Als ik tijdens mijn trainingen en coaching vertel dat je fantastische resultaten kunt behalen met bepaalde marketingtools, hoor ik vaak van deelnemers dat zij andere ervaringen hebben.

“Ik heb het ook geprobeerd, maar het leverde te weinig op”.

Als ik dan door vraag, blijkt dat ze vol enthousiasme begonnen zijn. Maar na 3 nieuwsbrieven hadden ze er nog geen tientallen klanten bij. En vonden ze het toch best veel werk (is het, zeker in het begin, ook!). Waar ze eerst elke maand een nieuwsbrief verstuurden, werd dat al snel 1x in de 3 maanden. En zo bloedde het langzaam dood.

Of ze waren verbaasd dat mensen zich uitschreven als ze na maanden stilte ineens weer een mailing verstuurden. Terwijl dat eigenlijk best logisch is… als je te lang niets van je laat horen, vergeten mensen wie je bent. En dan ervaren ze jouw leuke nieuwsbrief als ongewenste spam.

Marketing gaat over het opbouwen van een band. En dat kost nu eenmaal tijd. Er zijn behoorlijk wat “trucjes” om snel een koper binnen te halen. Maar loyale klanten die vaker terugkomen… dat is een heel ander verhaal. Daar is meer voor nodig.

Welke marketingstrategie je ook kiest… neem jezelf voor om deze MINSTENS een jaar vol te houden. Pas daarna heeft het zin om te gaan kijken of het werkt.

Heb jij ervaring met bepaalde marketingstrategieën die pas na een tijdje hun vruchten afwierpen?

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.