Zomermijmering….over prijs en waarde

Eén van de dingen die vaak aan de orde komt tijdens mijn coachingsgesprekken, is hoe belangrijk het is om de waarde van jouw werk over te brengen aan je klanten. Een veel gemaakte denkfout van veel ondernemers is dat ze denken dat dat hetzelfde is als de prijs.

Dat is best een logische gedachte, maar hij klopt niet helemaal. Denk maar eens aan de aanbiedingen bij de supermarkt. Deze week is het wasmiddel in de aanbieding. Volgende week niet meer. Maar het product is verder precies hetzelfde. De waarde is niet veranderd. De prijs wel.

Daarnaast heeft de prijs zelf, paradoxaal genoeg, ook invloed op de beleving van de waarde. Uit talloze onderzoeken blijkt dat mensen blijer zijn met een product of dienst als ze er meer voor hebben betaald. De test werd onder andere gedaan met een maaltijd in een restaurant: hoe hoger het prijskaartje, hoe lekkerder ze (precies dezelfde!) schotel vonden.

Om het nog ingewikkelder te maken worden prijs én waarde op hun beurt weer beïnvloedt door schaarste. Kijk maar naar kunstwerken in oplage: hoe meer ervan zijn, hoe lager de prijs. Of aan een platenverzamelaar die honderden euro’s over heeft voor een zeldzaam geworden album dat oorspronkelijk voor veel minder in de winkels lag.

De afgelopen maanden waren de lage honoraria van creatieven veelvuldig in het nieuws. En ik ben het er absoluut mee eens dat daar echt wat veranderen moet. Gelukkig worden er stappen gezet. De ontwikkelingen met betrekking tot de Fair Practice Code vorderen langzaam maar zeker.

Wat je zelf als creatieve ondernemer kunt doen, is je klanten of opdrachtgevers bewust maken van de waarde van jouw werk. Wat levert het hen allemaal op? Op welke manier maakt het hun leven leuker of makkelijker? Het antwoord op die vragen vormt de basis van communiceren over waarde in plaats van enkel over prijs.

Hoe verhoudt de prijs van jouw werk zich tot de waarde ervan? En hoe communiceer jij over die waarde? Ik lees het graag!

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.