Reclame maken voor je werk: de do’s en don’ts

Ik loop op de markt. Het is mooi weer. En dus druk. In de kramen liggen kleurrijke groenten en glanzend fruit opgestapeld. Verderop zie ik meters vol verse vis. Ik ruik de geur van gebrande noten.

De kooplui prijzen luidkeels hun waren aan. “Tomaten, prachtig rijpe tomaten!”. “Hollandse geitenkaas, zeven euro een pond!”. Stel je eens voor dat het er op kunstbeurzen ook zo aan toe zou gaan… dat de kunstenaars op vol volume om zich heen zouden roepen: “Stillevens, prachtige stillevens!”. “Hier moet je zijn voor je brons!”. De gedachte laat me glimlachen.

Toch ontkom je er als creatieve ondernemer niet aan om reclame te maken voor je werk. Je moet immers laten weten dat je bestaat, en wat je te bieden hebt. De manier waarop je jezelf promoot is alleen totaal anders.

Veel creatieven worstelen met die promotie. Ze willen wel opgemerkt worden. En ze willen zeker graag hun werk verkopen. Maar niet op een vervelende manier. De gedachte dat ze zich moeten gedragen als een schreeuwerige marktkoopman of slinkse tweedehands autodealer stoot ze enorm af.

Hoe kun je als creatieve ondernemer reclame voor jezelf en je werk maken op een manier die bij je past? Wat moet je doen? En wat kun je beter laten? Ik zette de belangrijkste do’s en don’ts voor je op een rijtje:

  1. Ga voor connectie

Een kunstwerk is geen krop andijvie. Het is iets bijzonders, dat mensen kopen omdat ze zich ermee verbonden voelen. Dat geldt voor het werk, maar ook voor de maker. Zorg dus dat je geïnteresseerden meeneemt in het verhaal achter het werk. Wat inspireerde je? Hoe is het gemaakt?

  1. Doe niet aan last minute aanbiedingen

Speciaal voor podiumkunstenaars: kort voor je voorstelling of concert de laatste kaarten voor half geld in de verkoop gooien lijkt misschien een slim idee. Maar op de lange termijn snijd je jezelf er enorm mee in de vingers. De mensen die wel de volle mep betaalden voelen zich bekocht. En bezoekers zullen de volgende keer langer wachten met het kopen van hun kaartje.

  1. Adverteren: ga voor herhaling

In sommige gevallen kan betaald adverteren zinvol zijn. Maar onderzoek wijst uit dat mensen een advertentie van een voor hen onbekende aanbieder (gemiddeld) pas na acht keer opmerken. Denk dus goed na voor je je geld in een éénmalige paginagrote advertentie investeert. Meerdere keren een kleine advertentie levert hoogstwaarschijnlijk meer op.

  1. Show, don’t tell

Of je nu musicus, grafisch ontwerper of portrettekenaar bent: zelf zeggen dat je supergoed bent in je vak is niet zo overtuigend. Zorg liever dat mogelijke klanten zelf kunnen oordelen over de kwaliteit van je werk. Dat doe je door goed beeld- en geluidsmateriaal.

Wat is jouw meest succesvolle manier om reclame te maken voor je werk?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.