Zit er geen groei in jouw creatieve onderneming? Lees dan dit (met oefening!)

Minimaal twee keer per week ga ik naar het zwembad. Dat doe ik al vrij lang, maar de laatste maanden een stuk fanatieker. Jarenlang zwom ik zo’n 50 banen per keer. Inmiddels werk ik naar de 80 toe. Ook merk ik dat mijn tempo omhoog gaat.

In “mijn” zwembad zijn drie banen. Elke zwemmer maakt een inschatting van zijn tempo. Ga ik in de langzame baan, of juist in de snelle? Zelf koos ik al jaren heel diplomatiek voor de middelste baan. En dat ging prima.

Maar sinds ik vaker ga en meer doe, viel het me op dat ik de middelste baan begon te ontgroeien. Dat ik andere vaste zwemmers begon in te halen, waar dat eerder niet lukte. En het is niet zo prettig als anderen een stuk langzamer zijn, want dan kun je niet lekker in je eigen tempo doorzwemmen.

Af en toe keek ik naar links, naar de zwemmers in de snelle baan. Sommigen kon ik best bijhouden. Het werd tijd om op te schuiven. Maar ik merkte dat er iets was wat mij tegen hield.

Want eerlijk gezegd voelde ik me ook erg comfortabel zo. Mijn ego vond het best lekker om “de snelste” te zijn. Ik ben nooit een begenadigd sporter geweest, dus het gevoel Ahead of the pack te zijn was nieuw voor me. En het beviel me eigenlijk wel.

Als zwemmer in de “snelle baan” zou ik mijn positie als Alpha zo kwijt zijn. Ik zou flink moeten werken om tot de middenmoot te behoren. En dat voelt als een stap terug. Maar dat is het natuurlijk helemaal niet.

Toen was er dat moment dat ik me realiseerde dat je ook als ondernemer dit soort momenten hebt. Hoe langer je bezig bent, hoe meer ervaring je opdoet. Je ontwikkelt je en je leert. En daarmee verschuiven ook je ambities en je rolmodellen.

Waar je eerst zou tekenen voor een omzet van 2000 euro per maand, acht deelnemers aan je workshop, of een interview in het plaatselijke huis-aan-huisblad, worden die dingen langzaamaan vrij gewoon. Onbewust stel je jezelf steeds hogere doelen.

Spelen in de grotere theaters, een solo-expositie of een lezing geven op een groot congres. Duizend likes op je Facebookpagina. Werken voor grotere opdrachtgevers. Een internationale tournee. Je omzet verhogen tot 3000 euro per maand.

En er is helemaal niets mis met doelen stellen. Met ambitie. Met groei. Integendeel. Maar het is wel heel jammer als je daardoor niet meer ziet wat je allemaal al hebt bereikt. En voortdurend het gevoel houdt dat je nog lang niet bent waar je wilt zijn.

Het kan zomaar zijn dat je al lang niet meer in die middelste baan zit. En dus heel veel vooruitgang hebt geboekt. Maar doordat je nu veel snellere zwemmers om je heen hebt, was je dat nog helemaal niet opgevallen.

Ik wil je daarom uitnodigen om de volgende oefening te doen:
Schrijf voor jezelf 5 dingen (meer mag ook) op die je het afgelopen jaar hebt bereikt. Dingen die eerder nog niet lukten. Dat mogen grote dingen zijn, maar ook bescheiden successen mogen gevierd worden.

En natuurlijk ben ik benieuwd naar jouw lijstje! Wil je het hieronder delen? Leuk!

P.S. Wil jij extra tools en handvatten om sneller te groeien? Mijn masterclass “Boost je Business” geeft je precies dat. Meer informatie hierover vind je hier.

4 gedachten over “Zit er geen groei in jouw creatieve onderneming? Lees dan dit (met oefening!)

  1. Judith Konings - Geplaatst op

    Ik ben dit jaar in een snellere baan gaan zwemmen. Werk niet meer (alleen) onder mijn eigen naam (Judith Konings), maar onder de naam Zangstudio Nijverdal. Hierdoor heb ik een professionelere uitstraling, weten mensen beter wat ze kunnen verwachten én merk ik dat ik zakelijker durf/kan zijn. Mijn prijzen zijn omhoog gegaan en haal nu dus meer omzet. Daarnaast heb ik voor het eerst een groot evenement georganiseerd (in m’n eentje) en was ook dat een groot succes. Ik krijg hierdoor meer workshopaanvragen van koren en werk inmiddels samen met verschillende mensen uit andere disciplines. 2016 was nu al een goed jaar 😀

  2. Conny Roels - Geplaatst op

    Inderdaad, misschien moet ik maar eens van zwembadbaan veranderen.
    Ik schilder nu een drietal jaren. In het eerste jaar verkocht ik behoorlijk, maar dan eerder aan mensen uit mijn directe omgeving. Dan ging het een jaartje wat minder. De moed zakt je in de schoenen …tot ik tot voor kort weer eens boost kreeg : ik verkocht in een maand tijd 3 werken in Nederland, nadat mijn werken daar al zes maanden te bezichtigen waren in een congreshotel, en ik verkocht plots op een week tijd 2 werken aan mensen uit de USA. Via een internetsite, die ondertussen ook mijn aandacht niet meer kreeg door…geen reactie. Afgelopen weekend vroegen FB vrienden (die hadden het heugelijke nieuws van mijn verkopen gelezen) of ze een werkje mochten kopen dat in mijn atelier ging? Ze waren na hun bezoek heel opgetogen. Mijn zesde werk was verkocht in twee maanden tijd.

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.