Hoe je verkopen haalt uit kunstbeurzen en andere netwerkgelegenheden

Een aantal weken geleden bezocht ik de Annual Dutch Art Affair. Eén van de deelnemers aan mijn trainingen nam deel aan de beurs. Zij had me een vrijkaart gegeven. Nog een reden om dol te zijn op wat ik doe. Ik zie enorm veel mooie en inspirerende dingen.

Op zo’n beurs hangt altijd een bijzondere sfeer. De deelnemers investeren over het algemeen veel in hun deelname. Ze betalen voor hun kraam en het transport van hun werk. En ze zijn meerdere dagen aanwezig.

Dat is niet erg. Maar het geeft wel een bepaalde druk om die investering ook terug te verdienen. Het moet allemaal wel de moeite waard zijn, natuurlijk. En dat kan maken dat je als beursdeelnemer spanning voelt.

Hetzelfde gebeurt bij netwerkborrels. Ik herken dat zelf ook wel. Je staat daar toch met het gevoel van “Okee, NU moet ik het doen”. Echt relaxed is dat niet. Het is toch een beetje alsof je tegen iemand zegt “doe eens even lekker spontaan”.

Wat mij persoonlijk enorm heeft geholpen, is het besef dat de meeste verkopen helemaal niet op de beurs of netwerkgelegenheid zelf plaatsvinden. Dat haalde de druk eraf. Ik hoefde niet op dat moment een deal te sluiten. En kon in plaats daarvan gewoon lekker een fijn gesprek voeren over de dingen die mij interesseren. Klinkt een stuk aantrekkelijker, nietwaar?

Om het je nog een stuk makkelijker te maken, deel ik mijn 3 beste tips met je. Je zult er veel aan hebben op beurzen. Maar ook tijdens netwerkborrels en andere kennismakingen.

1. Doe aan follow up
Omdat de meeste verkopen (of opdrachten) pas achteraf plaats vinden, is een goede follow up enorm belangrijk. Bedenk vooraf op welke manier jij contact wilt gaan houden met interessante mensen die je tegen komt. Vraag je of ze je nieuwsbrief willen ontvangen? Stuur je ze een vriendschapsverzoek op Facebook? Nodig je ze uit voor een kop koffie?

2. Stel vragen
Veel van ons denken dat je op een beurs of netwerkborrel zoveel mogelijk over jezelf moet vertellen en met kaartjes moet strooien. Het is juist omgekeerd. Je wilt vooral veel weten over die ander. Daarmee kom je allereerst geïnteresseerd over. Maar het is ook de beste manier om te peilen of deze persoon mogelijk een klant of koper voor je zou kunnen zijn.

3. Denk na over een “IJsbreker”
Zeker op beurzen, ben jij niet de enige die de aandacht van bezoekers probeert te vangen. Het helpt als je vooraf bedenkt hoe je dat wilt gaan doen. Met een prikkelende vraag? Of deel je iets uit? Een schaal snoepjes kan al voldoende zijn. Ook bij een netwerkgelegenheid helpt het je om vooraf een paar vragen te bedenken die je kunt stellen. Gewoon, omdat het je zekerder maakt als je weet dat je er stiltes mee kunt voorkomen.

Heb jij ook tips die je helpen tijdens beurzen en netwerkgelegenheden? Deel ze dan hieronder! Zo help je anderen verder.

P.S. Wil jij je marketing een oppepper geven voor een hele aantrekkelijke prijs? Mijn masterclass “Boost je Business” mag je dan niet missen. Meer informatie hierover vind je hier.

Een gedachte over “Hoe je verkopen haalt uit kunstbeurzen en andere netwerkgelegenheden

  1. Mirjam Bijvank - Geplaatst op

    Hoi Maaike,

    Ik heb nog nooit meegedaan aan kunstbeurzen, maar overweeg dat te gaan doen.
    Ik woon in Frankrijk en daar zijn de afstanden groot. Ik overweeg om op de Nederlandse kunstbeurzen te gaan staan. Het is niet de eerste keer dat ik lees dat de verkoop meestal achteraf in je atelier plaatsvinden.
    Maar dan heb ik, net als hier in Frankrijk een probleem met de afstand.
    Wie komt er naar Frankrijk……? Ondanks dat ik een interessante (naar mijn mening) aanbieiding heb via mijn website: http://www.mirjambijvank.com/mirjam-bijvank/kunstkooparrangementen/
    Is deelname aan kunstbeurzen, in mijn geval, dan zinvol?

    hartelijke groet
    Mirjam

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.