Hoe je boekhouder jouw grote problemen kan bezorgen

Al meer dan 10 jaar werk ik samen met dezelfde boekhouder. Tot nu toe altijd naar volle tevredenheid. Het is heel fijn om iemand te hebben die jouw bedrijf kent en weet wat er speelt. Die je tussendoor kunt mailen met vragen. En als je weet hoe iemand de boekhouding graag aangeleverd krijgt, kan die persoon efficiënter werken. Daardoor zijn de kosten lager.

Ik doe mijn boekhouding inmiddels grotendeels zelf. Met het bijhouden van mijn financiën en het verzorgen van de BTW-aangifte heb ik geen moeite. Sterker nog: ik geef er zelfs les in op verschillende kunstvakopleidingen 😉 Wel laat ik alles jaarlijks controleren. Ook de aangifte inkomstenbelasting wordt door mijn boekhouder gedaan. Wel zo prettig als ik weet dat er iemand mee kijkt, zodat ik weet dat het in orde is.

Maar nu is er iets vreemds aan de hand. Toen ik een maand of twee geleden mijn stukken voor 2020 opstuurde, kreeg ik geen reactie. Ook een herinneringsmailtje een aantal weken later bleef onbeantwoord. Ik moet zeggen dat ik er in eerste instantie geen erg in had. Ik stuur alles op, en dan ga ik ervan uit dat het in orde komt. Zo werken we immers al meer dan 10 jaar. En ik had een paar weken ervoor nog contact gehad met een vraag. Niets alarmerends dus.

Na een aantal weken bedacht ik me: “ik heb nog steeds niets gehoord, dat is toch wel raar”. Toen ik belde, bleek het telefoonnummer niet meer in gebruik te zijn. Ook de website was uit de lucht. Ik begon me wat zorgen te maken. In eerste instantie vooral om de persoon. Als je jaren fijn contact met iemand hebt, wil je dat het die persoon goed gaat. En als iemand ineens nergens meer op reageert (terwijl hij ervoor altijd best snel was), bekruipt je al snel het gevoel dat er iets niet in orde is. Dat diegene waarschijnlijk in een vervelende situatie zit.

Maar naast het bezorgde gevoel over hem, had ik ook wel wat stress over de zakelijke kant. Ik ben immers nog steeds zelf verantwoordelijk voor mijn bedrijf, en daarmee ook voor mijn belastingzaken. De belastingdienst heeft natuurlijk geen boodschap aan een boekhouder die van de aardbodem verdwenen lijkt.

Ondanks dat ik me er best rot over voelde, ik ben nogal loyaal aangelegd, heb ik toch contact gezocht met een ander boekhoudkantoor. Gelukkig kunnen zij het snel oppakken, zodat alles binnenkort alsnog in orde is. De reden dat zij dat zo snel kunnen regelen, is dat ik alles goed heb bijgehouden en zelf goed weet hoe en wat. Zoals gezegd: ik blijf zelf verantwoordelijk, dus dan vind ik het ook belangrijk dat ik weet hoe mijn bedrijf er in financieel opzicht bij staat.

Helaas kom ik nogal eens creatieven tegen die, wat de financiën betreft, hun hoofd het liefst in het zand blijven steken. Die wachten op een berichtje van hun boekhouder dat het tijd is om aangifte te doen. Of die geen idee hebben of ze een goed of een slecht jaar hebben. En of de aangeschafte laptop wel of niet boven de afschrijvingsgrens valt. Ik zou alle ondernemers aanraden zich goed te verdiepen in hun bedrijfsadministratie. Je voorkomt er een hoop problemen mee.

Ik lees je reactie graag!

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.