De 3 grootste vooroordelen over marketing

In mijn trainingen leer ik kunstenaars en artiesten hoe ze een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Om  dit voor elkaar te krijgen is het nodig dat je aandacht besteed aan je marketing. Helaas hebben veel creatieven nogal wat vooroordelen over marketing. Dat is best jammer, want zoals je vast weet kloppen vooroordelen lang niet altijd. Hoog tijd dus om er een aantal te ontkrachten!

 

  1. Marketing is ingewikkeld en tijdrovend

Je hebt als kunstenaar of artiest wel iets beters te doen. Daarnaast is het stomvervelend en je weet ook gewoon niet waar je moet beginnen. Ingewikkelde en tijdrovende dingen; daar houden de meeste creatieven niet van! Ze zorgen ervoor dat je verlamt en niets meer onderneemt. Maar er is een oplossing.

Door de ingewikkelde en tijdrovende klus in stukjes te hakken, creëer je overzicht en maak je hem behapbaar. Een paginadik marketingplan maken is dus nergens voor nodig. Wat wel nuttig is, is een lijst met een aantal actiepunten erop die snel resultaat geven.

Voorbeelden van zulke actiepunten zijn:

  • elke maand een (on- of offline) netwerkbijeenkomst bezoeken en de dag erop mensen die je gesproken hebt gaan volgen op twitter of een link-verzoekje sturen op LinkedIn.
  • je bestaande opdrachtgevers een e-mail sturen om je nieuwste werk of dienst onder de aandacht te brengen
  • testimonials van tevreden opdrachtgevers op je website plaatsen

Door drie kleine acties uit te voeren, zul je al een enorm verschil gaan merken.

 

  1. Marketing is vervelend en past alleen bij supercommerciële types

Ik geloof dat marketing precies zo vervelend is als je het zelf maakt. Veel kunstenaars en artiesten denken dat het betekent dat je mensen moet manipuleren of ze dingen door de strot duwen die ze helemaal niet willen hebben. Onzin. Marketing is juist heel geschikt om jouw eigen stijl naar voren te brengen, zodat je de opdrachtgevers krijgt die bij jou passen. Je kunt er zelfs creatief in zijn. Sterker nog: als je dat niet doet val je direct door de mand als inhoudsloze na-blater.

En het kan, ja moet zelfs zonder manipulatie. Want zonder integriteit bouw je geen solide bedrijf. Dan maak je misschien een jaar winst om vervolgens door iedereen uitgekotst te worden. Geen slimme lange-termijn strategie. Niet doen. Maar dat was je toch al niet van plan, als integere creatieve ondernemer.

Marketing is: helder en duidelijk aan je doelgroep uitleggen waarom jij de aangewezen persoon bent om hun probleem op te lossen.

Of dat stom is of slecht, dat ligt helemaal aan de manier waarop je dat aanpakt. Ben jij een leuke, integere ondernemer die mensen echt helpt? Die waarde toevoegt? Dan kun je ook leuk en integer marketen!

Tenzij je nog last hebt van vooroordeel nummer 3…

 

  1. Denken dat marketing niet mag

Dat het dodelijk is om te proberen jezelf te verkopen. Om geld te willen verdienen. Laat staan veel geld. Dat je dan een op winst belust leeghoofd bent. Dat je de wereld niet wilt helpen. Dat je niets te bieden hebt. En dat geen enkel leuk mens meer zaken meer met je wil doen.

Als je dat gelooft heb ik goed nieuws voor je: het mag wel. Het moet zelfs! Als je je maar richt op de juiste mensen.

De mensen die jij kunt helpen met jouw producten en diensten. Die zullen dolblij zijn als ze erachter komen dat er iemand bestaat die hun probleem kan oplossen. En dankbaar dat diegenen zich niet heeft verstopt omdat zij zich niet wilde ‘verkopen’.

Geen enkele reden dus om niet aan marketing te doen. Gaat heen en market u!

 

Ik lees je reactie graag!

2 gedachten over “De 3 grootste vooroordelen over marketing

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.