Deze wake up call is misschien wel precies wat je nu nodig hebt

Na afloop van een gastles over ondernemerschap op een kunstacademie blijft één van de studenten hangen in het lokaal. Deniz is getriggerd. Hij loopt al tijden rond met het plan om voor zichzelf te beginnen.

“Ik heb al enorm veel ideeën voor mijn bedrijf!” roept hij enthousiast. Hij praat honderduit over het logo dat hij wil ontwerpen voor zijn toekomstige eenmanszaak, de manier waarop hij zijn kantoor wil gaan inrichten en de relatiegeschenken die hij met kerst aan zijn klanten gaat sturen. Ik merk dat hij het al helemaal voor zich ziet. En ik snap heel goed dat je, als student aan een design-opleiding, heel blij wordt van het bedenken van dat soort dingen.

Toch wil ik hem ook een beetje bij de les houden. Want ondernemen is meer dan je vol overgave storten in allerlei creatieve randzaken. Als starter komt er enorm veel op je af. En dan doe je er goed aan om de hoofdzaken van de bijzaken te scheiden.

Uiteindelijk zijn er als ondernemer eigenlijk maar drie dingen die echt essentieel zijn voor je bedrijf. En zeker in de beginfase doe je er goed aan om je hierop te focussen:

  1. Klanten of kopers vinden

Op welke manier je als ondernemer klanten of opdrachten krijgt, hangt af van het soort onderneming. Maar of je nu inzet op online marketing, aan opdrachten komt via netwerkborrels of je werk verkoopt op de plaatselijke swan market; als ondernemer ontkom je er niet aan om na te denken over verkoop, marketing en acquisitie. Welke manieren kun je bedenken om aan opdrachten te komen? Waar heb je de beste ervaringen mee?

  1. Je werk uitvoeren

Als het je gelukt is om een opdracht te werven, wil je die daarna graag zo goed mogelijk uitvoeren. Of misschien moet je wel eerst werk maken voordat je het kunt verkopen. Maakt niet uit. Maar als het goed is, ben je in ieder geval een groot deel van je tijd bezig met produceren.

  1. Administratie

Dat is een vrij breed begrip natuurlijk. Zeker als starter kun je je het beste focussen op twee dingen: het betalen en versturen van facturen en het doen van je belastingaangifte. Als je die twee gecoverd hebt, zit je de eerste maanden wel safe 😉

Ook als je al veel langer ondernemer bent, kan het geen kwaad om eens stil te staan bij deze drie processen. Want misschien blijkt dan dat je stiekem behoorlijk wat tijd kwijt bent aan dingen die niks met deze drie te maken hebben. De vraag is of dat heel zinvol is voor je onderneming.

Ik lees je reactie graag!

Een gedachte over “Deze wake up call is misschien wel precies wat je nu nodig hebt

  1. Andrea - Geplaatst op

    realistisch kijken hoort bij ondernemen, dank voor de reminder Maaike! eerlijk is eerlijk: ik ben al lang blij als alle de 3 punten in orde zijn

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.