Een aantal jaar geleden bestelde ik een schoudertas bij een ontwerper. Ik was haar ontwerpen tegengekomen op Etsy, en vond ze prachtig. Ik zocht haar website op en vond daar een tas die mij perfect leek. Ook het idee dat ik hem direct bij de maakster zelf kon kopen, en dat zij er dus maximaal aan zou verdienen, was voor mij een voordeel.
Okee, fastforward naar twee weken geleden… Ik ging met een goede vriendin naar een museum, en daarna lunchen. Genietend van een lekker broodje vroeg ze mij “zeg, jij hebt toch zo’n rode leren schoudertas? Waar heb je die eigenlijk gekocht? Ik ben al een tijdje op zoek naar een fijne tas, en de jouwe vind ik erg mooi.” Ik had hem op dat moment niet bij me, maar thuis pakte ik hem erbij en gelukkig vond ik op de tas de naam van het merk van deze ontwerper. Zo kon ik haar website terugvinden.
Ik appte mijn vriendin en kreeg al snel een berichtje terug. “Dank je wel! Ik heb de site bekeken en twee tassen besteld. Een grote schoudertas en een kleiner tasje.”
Zo makkelijk kan dat dus gaan. Mooie ontwerpen verkopen zichzelf. Dat blijkt ook uit een onderzoek over de verkoop van kunstwerken: ongeveer 30% van de verkopen van kunst leidt tot een volgende verkoop.
Daarmee wil ik niet beweren dat het simpel is om je werk te verkopen. Maar wel dat je, als maker van fysieke producten als tassen, hoeden, schilderijen of sieraden, een groot voordeel hebt. Je hebt namelijk een enorme etalage.
Iedereen die iets van jou koopt, fungeert (eventjes plat gezegd) als een uithangbord voor jouw werk. Ze hebben een schilderij van jou boven de bank hangen en hun vrienden zien dat tijdens een etentje. Ze dragen een hoed van jou en anderen willen weten waar ze die vandaan hebben. Ze plaatsen een foto van zichzelf terwijl ze een door jou gemaakt sieraad dragen op Facebook.
Het is een geweldige en hele natuurlijke manier om anderen kennis te laten maken met jouw werk. Maar het succes staat of valt met één simpele actie. En die is dat jij ervoor moet zorgen dat jouw uithangborden altijd snel en simpel jouw gegevens kunnen achterhalen.
Je mag er niet op vertrouwen dat ze jouw naam en website wel onthouden of dat ze heel veel moeite zullen doen om die terug te vinden, hoe enthousiast ze ook zijn. Het is aan jou als ondernemer om ervoor te zorgen dat jouw (merk)naam (en eventueel contactgegevens) ergens op je werk te vinden zijn.
Je kunt bijvoorbeeld een sticker met je naam en contactgegevens achterop je kunstwerken plakken, of een (subtiel) merkje of label op tassen of sierraden aanbrengen. Zo zorg je ervoor dat geïnteresseerden je altijd kunnen vinden. En help je hen om jou te promoten.
Krijg jij wel eens klanten via klanten? Hoe heb je dit aangepakt? Je ervaring is welkom in de reacties. Zo kunnen anderen er ook van profiteren!
Ik ben videoproductent. Wegens beperkte budgetten maakte ik vaak films van ondermaatse kwaliteit. Ik was wel zo stom om mijn naam+logo in de aftiteling te zetten. Dat leverde mij veel aanvragen op voor nog meer films van hetzelfde niveau. Ik ben dus maar gestopt met het vermelden van mijn naam in de aftiteling en nu word ik gelukkig ook niet meer benaderd.
Kortom, mijn etalage deed het prima, maar er lag teveel troep in en dat trok de verkeerde klanten aan.
Ik ben nu een nieuwe etalage aan het bouwen, maar het zal nog wel een paar jaartjes duren voordat die goed bekeken wordt… Ik heb de tijd!
Dat is wel een heel goed voorbeeld, Bart! Hopelijk snel een mooie etalage voor jou 🙂