Met je kop in de krant… zo doe je dat!

De afgelopen weken was het, wat media-aandacht betreft, behoorlijk raak voor mij. Op 26 Augustus verscheen een artikel in Trouw. Dit leidde tot een telefoontje van de NOS twee dagen later. Ik werd telefonisch geïnterviewd en verschillende quotes uit dat interview verschenen in een artikel op de website van de NOS. Op 1 September verschenen maar liefst twee opiniestukken: eentje in het NRC en eentje in de Volkskrant.

 

Aandacht in de media is een strategie die ik al jaren gebruik om mijn werk onder de aandacht te brengen. Ook in mijn coaching en trainingen komt het regelmatig aan de orde. Er zitten namelijk veel voordelen aan:

 

  1. Het geeft expert-status

Het feit dat een onafhankelijke partij, zoals een tijdschrift of radio-programma, aandacht aan jouw werk wil besteden, maakt dat je door de buitenwereld als en deskundige wordt gezien.

  1. Je bereikt veel mensen ineens

Met een artikel in het juiste vakblad of een optreden op de radio bereik je mensen die je op andere manieren misschien niet zo snel weten te vinden.

  1. Media-aandacht genereert media-aandacht

Mijn artikel in Trouw is daarvan een goed voorbeeld. Journalisten houden hun collega’s in de gaten. Het gebeurt heel vaak dat je naar aanleiding van een eerder artikel, interview of optreden weer benaderd wordt door een journalist van een ander medium.

 

Maar hoe zorg je er nu voor dat je in de media komt met jouw werk? De volgende tips gaan je daar zeker bij helpen:

 

  1. Leef je in in de journalist

Een mail sturen dat je heel graag in krant X of tijdschrift Y zou willen, heeft weinig zin. Het is essentieel dat je benoemt waarom jouw verhaal past bij juist die krant of dat tijdschrift. Als je alleen reclame wilt maken, zul je worden doorverwezen naar de advertentie-afdeling. Maar als je kunt uitleggen waarom jouw verhaal superinteressant is voor de lezers of luisteraars van dit medium, ben je binnen.

  1. Leg en onderhoud contacten met de media

Journalisten zijn vaak op zoek naar experts die zij kunnen interviewen. Soms voor een reportage, maar vaak ook omdat ze een korte quote nodig hebben in een langer stuk. Door actief contact te leggen met journalisten die schrijven voor media die voor jou interessant zijn, speel je jezelf in de kijker. De meeste journalisten zijn zeer benaderbaar via social media.

  1. Meld je aan voor rubrieken

Tijdschriften, kranten of radioshows bestaan vaak uit reportages en vaste rubrieken. Er wordt bijvoorbeeld iemand gevraagd in inkijkje te geven in de financiën, iets te zeggen over een huisdier of een favoriet recept te delen. Juist voor zulke rubrieken is men steeds op zoek naar kandidaten. Hier kom je dus makkelijk voor in aanmerking. En er is vaak ruimte om ook kort iets te vertellen over je werk.

  1. Stuur goed beeldmateriaal mee

Bij artikelen in kranten of tijdschriften wordt vaak een foto geplaatst. Soms sturen ze een fotograaf, maar veel vaker is dat een eigen foto. Zorg dus dat je kwalitatief goede foto’s hebt in een hoge resolutie. Ook is het slim om zowel “staande” als “liggende” foto’s mee te sturen. Dan heeft de redactie meer mogelijkheden bij de opmaak van de pagina.

 

Heb jij wel eens in een krant of tijdschrift gestaan met je werk? Misschien heb je dan ook wel goede tips! Ze zijn welkom in de reacties. Zo kunnen anderen er ook van profiteren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.