5 dingen die amateurs veel beter doen dan jij als beroepskunstenaar

Je komt ze tegen op de festivals waar je speelt. Of op de kunstmarkten waar je aan deelneemt. Ze pikken de tofste klussen voor je neus weg. Omdat ze voor hele lage prijzen werken. Ze hoeven er toch niet van rond te komen. Ze verpesten de markt.

Voor veel professionals in de culturele of creatieve sector vormen hun amateur-collega’s een bron van ergernis. Mensen die, vaak met meer plezier dan deskundigheid, een leuk logootje fixen of een schrijfworkshop geven. En er daardoor voor zorgen dat jij als beroeps te boek staat als duur en weinig flexibel. Want die amateur, die vind een boekenbon en “exposure” wél een prima honorarium.

Helemaal vervelend wordt het als diezelfde amateur op bepaalde gebieden veel meer bereikt als jij. Meer gigs heeft. Of op dezelfde kunstmarkt veel meer werk verkoopt.

Je kunt ervoor kiezen om dan fijn met je collega-professionals te gaan zitten mokken. Altijd lekker, zo’n feest der herkenning. Iedereen vertelt om beurt zijn meest schrijnende verhaal. En we nemen nog een rondje. Van zo’n lotgenoten-groepsgesprek wordt je dus chagrijnig, dronken en blut. Verder blijft alles hetzelfde.

Wat je ook kunt doen, is eens wat beter kijken naar die amateurs. Is er, buiten het vragen van lage prijzen, misschien nog een andere oorzaak van hun succes? Wat kun je van hen leren? Ik kwam op deze 5 punten:

 

  1. Roeptoeteren

Eén van mijn beste vriendinnen is arts, maar speelt daarnaast al bijna 30 jaar piano. Ook is ze toetseniste in de huisband van de zorginstelling waar ze werkt. Zij en haar collega’s zorgen ervoor dat iedereen daar van hun bestaan op de hoogte is. Daarom spelen ze op zo’n beetje elk jubileum. En worden ze gevraagd als er een collega een trouwfeest geeft.

De meeste amateurs hebben er geen enkele moeite mee om het van de daken te schreeuwen als ze ergens optreden of exposeren. Ze nodigen vol enthousiasme hun hele vriendenkring uit. Strooien met flyers op verjaardagen. Maken schaamteloos gebruik van social media. Ze weten ervoor te zorgen dat de wereld van ze hoort. En dat is goed. Want uiteindelijk begint bekendheid vrijwel altijd met je eigen netwerk.

 

  1. Afkijken

Beroepskunstenaars willen ontzettend graag origineel zijn. En dat is ook belangrijk. Als het over het creatieve deel van je werk gaat. Dat moet beslist onderscheidend zijn. Maar bij marketing en promotie gaat het er toch vooral om of het werkt.

Amateurs zijn veel minder bezig met zelf wielen uitvinden. Ze kijken vooral goed om zich heen. Als ze een stageplan of een website zien die ze aanspreekt, maken ze hem gewoon na. Ze observeren hun succesvolle collega’s. Kijken hoe die zichzelf promoten. En doen wat werkt.

 

  1. Je laten begeleiden

Voor een amateur is het heel normaal om nog steeds lessen te volgen. Ze willen graag leren en beter worden. En vinden het vanzelfsprekend om daar voortdurend aan te blijven werken. Ook snappen ze dat dat meestal sneller en effectiever gaat als je er hulp bij inschakelt.

Helaas is dat voor veel professionals anders. Zij hebben weliswaar hun kunstvakopleiding afgerond. Maar veel van hen vinden dat ze het daarna zelf moeten doen. En dat is jammer. Want de juiste begeleiding (zowel bij je artistieke ontwikkeling als op zakelijk vlak) geeft richting en versnelt je vooruitgang.

 

  1. Ze spreiden hun kansen op financieel vlak

Het grote verschil tussen amateurs en beroeps-creatieven is dat de amateur er een andere inkomstenbron naast heeft. Hij hoeft er dus niet van te leven. En dat geeft vrijheid.

Als je de zekerheid hebt dat je je rekeningen gewoon kunt betalen, hoef je niet iedere klus aan te nemen puur vanwege de inkomsten. Je kunt scherpere keuzes maken. En hoeft alleen de dingen te doen die op de langere termijn bijdragen aan je ontwikkeling als kunstenaar.

Als beroepskunstenaar voel je je vaak gedwongen om ook maar op de lokale braderie covers te spelen of een portret te schilderen. Er moet immers geld in het laatje komen. Maar het kan je wel afhouden van de richting die je echt op wilt.

Zeker als je net begint, werkt het vaak goed om te zorgen voor een stabiele inkomstenbron naast je creatieve onderneming. Gewoon, omdat het je de rust geeft om je eigen weg te volgen zonder de druk van opstapelende rekeningen.

 

  1. Investeren

Voor een amateur is het logisch. Een hobby kost geld. Mooi als er ook af en toe iets binnen komt. Dan kun je daar weer flyers van laten drukken of een website van laten bouwen. Maar als dat niet gebeurt, komt dat geld gewoon uit een ander potje.

Hij snapt dat je soms het geld eerst uit moet geven, voordat je het terug kunt verdienen. En dat is een les die bij professionals vaak niet aan lijkt te komen. Ondernemerschap is een risico. En je kunt er wel voor kiezen om de knip dicht te laten tot de betalingen binnen komen. Maar ik zie het helaas maar al te vaak gebeuren dat juist daardoor het gehoopte succes uit blijft.

 

Wat is volgens jou het grootste verschil tussen amateur-kunstenaars en professionals? Wat zou jij van de laatste groep kunnen leren? Ik lees je reactie graag hieronder op mijn website.

3 gedachten over “5 dingen die amateurs veel beter doen dan jij als beroepskunstenaar

  1. Jack Terrible - Geplaatst op

    Ik ben 51 jaar en vanaf mijn 27ste amateurkunstschilder. Ik heb 15 jaar schilderles gevolgd aan de vrije kunstacademie en allerlei workshops gevolgd. Ik heb thuis mijn atelier in de keuken en heb zo’n beetje 700 à 800 schilderijen. Mijn stijl is Pop Art. Ik heb in mijn leven bij elkaar misschien 5 schilderijen verkocht voor hooguit 50 euro per stuk. Wat ik absoluut niet kan en wat professionele kunstenaars wel kunnen, hebben geleerd is het financieel plaatje wat betreft kunstenaarschap. Zij kunnen er ‘geld’ meeverdienen. Misschien niet veel. Ook zij zullen een bijbaantje moeten hebben, of een uitkering of bijvoorbeeld schilderles geven. Vooral professionele beginnelingen. Maar waar ik mee bezig ben is niet om geld te verdienen aan mijn kunst maar om bekendheid te krijgen met mijn kunst. Want welke kunstenaar zal geen bekendheid willen krijgen met zijn kunst als Salvador Dali, Pablo Picasso of Andy Warhol?

  2. Jack Terrible - Geplaatst op

    Ik ben 51 jaar en vanaf mijn 27ste amateurkunstschilder. Ik heb 15 jaar schilderles gevolgd aan de vrije kunstacademie en allerlei workshops gevolgd. Ik heb thuis mijn atelier in de keuken en heb zo’n beetje 700 à 800 schilderijen. Mijn stijl is Pop Art. Ik heb in mijn leven bij elkaar misschien 5 schilderijen verkocht voor hooguit 50 euro per stuk. Wat ik absoluut niet kan en wat professionele kunstenaars wel kunnen, hebben geleerd is het financieel plaatje wat betreft kunstenaarschap. Zij kunnen er ‘geld’ meeverdienen. Misschien niet veel. Ook zij zullen een bijbaantje moeten hebben, of een uitkering of bijvoorbeeld schilderles geven. Vooral professionele beginnelingen. Maar waar ik mee bezig ben is niet om geld te verdienen aan mijn kunst maar om bekendheid te krijgen met mijn kunst. Want welke kunstenaar zal geen bekendheid willen krijgen met zijn kunst als Salvador Dali, Pablo Picasso of Andy Warhol? Deze drie kunstenaars heb ik vanaf mijn prille jeugd intens bewonderd!!!

  3. Ab - Geplaatst op

    Beste Maaike,
    Je heb groot gelijk in je betoog over de 5 stappen die de amateur beter (lijkt) te doen dan de Pro, echter lijkt dit betoog meer te slaan op de startende professional dan de gevestigde.
    Ook de professional Roeptoetert, Kijkt Af, laat zich begeleiden, spreid zijn kansen en investeert. Alle benoemde stappen horen ook in het thuis in het ondernemen van de Pro maar ondanks dat blijft er een obstakel bestaan die voor de klant/afnemer bovenaan staat, namelijk de prijs.
    Het verschil tussen gratis werk en ervoor moeten betalen is te groot en blijft doorslaggevend, ondanks dat de Pro meer bied dan de amateur in kwaliteit, zekerheid, inzet, ervaring (kan zo een uur doorgaan) is gratis werk “beter”.

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.