Ben jij een A-merk, een huismerk of een prijsknaller?

Ben jij een A-merk, een huismerk of een prijsknaller?

 

Onlangs herinnerde Facebook mij aan een event dat ik twee jaar geleden rond deze tijd organiseerde. Toen ik de foto zag, bedacht ik me dat ik inmiddels al flink wat verschillende ruimtes voor mijn trainingen en events heb gehuurd. De ene beviel een stuk beter dan de andere.

Maar wat zorgt er nu voor dat ik de ene keer heel happy ben met mijn plek, en de andere keer met een ietwat bedrukt gevoel de locatie verlaat? Soms zit dat hem in de faciliteiten zelf: is de bereikbaarheid goed, de zaal groot en licht genoeg en de koffie lekker? Maar er is meer.

Ik heb een voorkeur voor ruimtes die creativiteit en warmte uitstralen. Een zaal in een klein theater of een atelier waar creatieve workshops worden gegeven vind ik vaak fijn. Een steriele ruimte in een congrescentrum is minder mijn ding. Het hoeft van mij niet enorm gelikt te zijn. Ik geef weinig om met logo bedrukte notitieblokken voor al mijn deelnemers of een dame in mantelpakje achter de receptie. Dat soort zaken maken de ruimte, en daarmee ook mijn workshop, onnodig duur.

Soms valt het me alleen op, dat de verhuurder van een ruimte een prijs rekent die meer passend is bij een super de luxe congrescentrum op de Utrechtse heuvelrug, dan bij een niet zo nieuw atelier in Rotterdam Zuid. Je kunt best een “commerciële prijs” vragen, maar dan moet je ook de faciliteiten leveren die erbij horen. Vind ik.

Als ik de hoofdprijs betaal, wil ik een goede beamer die al klaarstaat als ik aan kom. Niet eentje waarbij al mijn sheets er gifgroen uit zien, en die ik zelf nog op moet duikelen uit een gangkast. Ik verwacht dan verse koffie en thee die klaar staat op de momenten die ik vooraf heb doorgegeven. Geen assortiment verschillende mokken, de helft zonder oor, die ik tussendoor uit het keukentje moet pakken. En een briefje met verzoek om even de swiffer door de zaal te halen voor het weggaan past ook niet.

Begrijp me goed: de meeste van die dingen zijn acceptabel als de prijs daarmee klopt. Maar voordat je als ondernemer je prijs bepaalt, moet je voor jezelf helder hebben: “Ben ik een exclusief A-merk, of meer een budgetoptie”? Het één is niet beter dan het ander. Maar het trekt wel een ander type klant.

En een hogere prijs hoeft niet altijd te betekenen dat alles hypermodern en geavanceerd is. Ik ben best bereid om wat extra’s te betalen voor heerlijke eigengebakken cake bij de koffie, geweldige bereikbaarheid of mooie kunst aan de muren van de zaal. Zo lang ik maar niet het gevoel heb dat ik betaal voor design maar opgescheept wordt met Action-meuk.

 

Hoe profileer jij je als ondernemer? Zet je jezelf neer als A-merk? Of biedt je waarde voor een schappelijke prijs? Je reactie is welkom

2 gedachten over “Ben jij een A-merk, een huismerk of een prijsknaller?

  1. Wilmar Dik - Geplaatst op

    Leuk verhaal Maaike over tarieven en diensten die daar bij passen. Binnen de fotografie is dit ook relevant. Concurreren op prijs is leuk. Zolang die prijs past bij een dienst en die prijs gezond is. Het belangrijkste voor zzp-ers is dat een tarief goed berekend is op basis van een gewenste inkomen, de bedrijfskosten en reële declarabele uren. Vooral bij een inschatting van die uren gaat het nog wel eens mis. Met als gevolg een te laag uurtarief.

    1. Maaike - Geplaatst op

      Ja, vooraf inschatten van uren is voor veel creatieven een lastige. Sommigen doen daarom een vast percentage bovenop hun calculatie. Maar dat is dan weer niet zo inzichtelijk.

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.