Het geheim van een goede testimonial of referentie

“Het was een hele informatieve zangworkshop. Nancy is een kundige en prettige docent met enorm veel passie voor haar vak. Ik heb veel geleerd en leuke mensen ontmoet. Ook is het fijn dat het in de buurt is.”

of

“Ik had na het zingen vaak last van mijn keel. Daar wilde ik iets aan doen. De workshop van Nancy heeft me handvatten gegeven hiervoor en ik merk dat ik er nu veel minder last van heb. Tijdens de workshop zorgde Nancy voor een prettige sfeer waarin iedereen voldoende aan bod kwam en er ruimte was voor individuele vragen.”

Welke van deze twee testimonials vind jij overtuigender? Waarschijnlijk de laatste.

Steeds meer ondernemers zien de waarde in van het gebruik van testimonials of referenties. Het is een geweldige manier om geïnteresseerden te overtuigen van de waarde die jij te bieden hebt. Als jij namelijk zelf zegt dat jouw werk heel goed is, zullen mensen dat minder serieus nemen dan wanneer iemand anders het zegt. In de marketing noemen we dat ook wel social proof.

Een positieve aanbeveling van een blije klant is altijd waardevol. Toch levert de ene testimonial een stuk meer op dan de andere. Het is fijn als je klanten of opdrachtgevers positieve dingen over je zeggen. Maar als je ze niet een beetje richting geeft krijg je al snel een nogal nietszeggend verhaal. Nancy’s eerste referentie hierboven is daar een voorbeeld van.

En begrijp me goed… met “richting geven” bedoel ik beslist niet dat je jouw klanten woorden in de mond moet leggen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jij aangeeft wat er in de testimonial moet komen te staan. Maar wel helpt het om een paar concrete vragen te stellen.

Als je alleen maar vraagt “wat je deelnemers van de workshop vonden”, blijven ze vaak hangen in algemene termen. Of ze benoemen dingen die voor anderen niet zo heel relevant zijn (zoals de reisafstand). Door gerichte vragen te stellen nodig je ze uit om specifieker te benoemen wat het hen heeft opgeleverd.

Een aantal voorbeelden van vragen die je kunt stellen zijn:

  • Wat was de reden dat je je hebt opgegeven / dat je mij hebt ingeschakeld?
  • Wat vond je het meest waardevol aan …
  • Wat heeft … je concreet opgeleverd?
  • Zou je mij aanbevelen aan anderen, en zo ja: waarom?

Uit de antwoorden op dit soort vragen kun je vervolgens een korte testimonial samenstellen, die je voorlegt aan je klant. Als hij zich erin kan vinden, kun je deze gebruiken voor (bijvoorbeeld) je website of folder.

Wat is de mooiste of bijzonderste testimonial die jij ooit hebt gekregen?

2 gedachten over “Het geheim van een goede testimonial of referentie

  1. Linda - Geplaatst op

    Dankjewel voor het nuttige blog, Maaike!
    Ik ga de vragen bewaren.

    Hieronder een tekst uit een testimonial die ik heb overlegd met een klant. Een mooie en specifieke:

    “Wanneer er lange zinnen op de presentatiedia’s staan, is mijn ervaring dat luisteraars meer met de tekst bezig dan met mijn verhaal. Daarom gebruik ik in mijn powerpoints graag illustraties om mijn verhaal te ondersteunen.

    De illustraties van Linda zijn helder en nodigen het publiek uit om er een eigen interpretatie aan te geven. In die zin zorgen ze voor een echte verdiepingslag. Het publiek ziet nieuwe verbanden, krijgt nieuwe ideeën over wat ik op dat moment zeg en wat op de illustraties staat. Het is gemakkelijker om mijn boodschap uit te dragen met de illustraties. De illustraties zorgen voor een dialoog, zowel met mij, tussen mensen onderling, als bij mensen intern.”

    1. Maaike - Geplaatst op

      Wat een mooi voorbeeld, Linda! Het feit dat duidelijk benoemd wordt wat jouw illustraties opleveren, maakt het heel krachtig!

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.