Vijf redenen waarom jij niet de goede prijs krijgt voor jouw werk

We weten het allemaal: alles wordt duurder. Dus als jij je prijzen niet omhoog gooit, gaat je inkomen (relatief gezien) achteruit. Moet je niet willen. Ik gok dat je nu al niet de hoofdprijs vraagt.

Waarschijnlijk voel je weerstand als je dit leest. Mijn prijzen verhogen?!? Ja, ik zou wel willen, maar… En dan volgt een excuus.

Er zijn tig redenen waarom kunstenaars en artiesten voor veel te lage prijzen werken. De volgende vijf zie ik het meest:

  1. Ze durven überhaupt die hogere prijs niet te vragen

Dit heeft alles te maken met onzekerheid. Is mijn werk die hogere prijs wel waard? Moet ik niet eerst nog een betere website hebben / een grote solotentoonstelling / een cursus volgen? Als ik minder vraag, zijn mensen vast minder kritisch op wat ik maak (newsflash: juist de klanten die heel weinig betalen zijn het meest veeleisend!).

  1. Je aarzelt of twijfelt als je je prijs noemt

Communiceren over prijzen gaat grotendeels onbewust. Op het moment dat jij je tarieven vol overtuiging noemt, is de kans groter dat de ander ze heel vanzelfsprekend vind. Maar als je stamelt, of je boodschap is doorspekt met eventueel en in principe, dan geef je de indruk dat je er zelf ook niet helemaal achter staat. En dat nodigt uit om af te dingen.

  1. Je maakt onvoldoende duidelijk wat de waarde is van jouw werk

Als kunstenaar verkoop je bijvoorbeeld schilderijen. Maar wat deze de koper opleveren is veel meer dan dat. Woonplezier. Inspiratie. Gespreksstof. Hetzelfde geldt voor de musicus die concerten geeft. Als bezoeker levert dat me een avondje uit op. Maar daarmee ook herinneringen en ontroering. Even loskomen van de dagelijkse realiteit. En wie wil dat nu niet…

  1. Je richt je op de verkeerde klanten

Als jouw klant afhaakt omdat je werk te veel kost, is het niet de juiste klant. Want iemand die een kunstwerk wil kopen maar er niet voor wil betalen, is beter af met een poster van de IKEA (je weet wel, die ene met die gestapelde kiezelsteentjes. Jij bent niet de IKEA.

  1. Je laat je leiden door wat men zegt in plaats van wat men doet

Pas las ik het ergens. Een koor had de contributie verlaagd, omdat leden hadden aangegeven dat ze deze te hoog vonden. MAAR ZE BLEVEN WEL ALLEMAAL LID EN BETAALDEN GEWOON!

Dus ik naar de AH. Gezegd bij het afrekenen dat ik de boodschappen nogal duur vond. Jammerdebammer, de prijzen bleven gewoon hetzelfde. Niet zo gek, aangezien klanten gewoon betalen. Klagen dat iets te duur is is makkelijk. Je hoeft er pas iets mee als mensen massaal wegblijven.

Dusss… ga jij je prijzen verhogen in 2023?

2 gedachten over “Vijf redenen waarom jij niet de goede prijs krijgt voor jouw werk

  1. carien engelhard - Geplaatst op

    Beste Maaike, ik lees je artikel omdat ik net fouten heb gemaakt die je noemde.. Twijfel over mijn waarde, angst de koper te verliezen en bij een sceptisch gezicht te snel toegestemd in lagere prijs. Te laat bedacht ik mij dat ik het ophang systeem niet had berekend, maar toen had de koper -die ook een van mijn cursisten is- het geld al over gemaakt.
    Wat overblijft is een gevoel van boosheid naar mijzelf en frustratie omdat bij een beurs kortgeleden en Open ateliers niets verkocht is. Daar had ik expres wel een goede en professionele prijs gevraagd en het werk zag er goed verzorgd uit.
    Dank voor je opmerkingen. Zij bevestigen mijn eigen conclusie dat ik steviger in mijn schoenen moet staan .

    1. Maaike - Geplaatst op

      Wees ook niet te streng voor jezelf, Carien! Je bent ermee bezig, en maakt al stappen door op de beurs goede prijzen te vragen. Gaat vast resultaat geven! Fijn dat mijn artikel je wat inzicht heeft gegeven.

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.