Waarom iedereen cadeautjes van mij krijgt

Een aantal weken geleden lanceerde ik een gratis E-book “Knallen na Corona”. Het is mijn cadeautje aan al die creatieven die momenteel hun werk niet kunnen uitvoeren op de manier waarop ze dat gewend zijn, en die daardoor inkomsten missen. Hopelijk geeft het ze inspiratie en motivatie om in beweging te blijven.

Ik kreeg er veel leuke reacties op, maar er waren ook mensen die zich afvroegen waarom ik dit soort cadeautjes voor niets aanbiedt. Het valt ze op dat er bij mij veel te halen valt. Verschillende E-books, de eerste 3 hoofdstukken van mijn boek Tussen Kunst en Cash, de artikelen die ik schrijf…

Ook op mijn Facebook-pagina deel ik regelmatig waardevolle inhoud: tips, mini-blogs en af en toe een gratis videotraining. Ik organiseerde verschillende gratis museummeets. Ik kan me voorstellen dat het mensen verwart. Ik schrijf immers dat je als kunstenaar, artiest of creatieve ondernemer niet voor niets moet werken, en zelf strooi ik met cadeautjes.

Toch is het idee achter deze aanpak niet nieuw. Denk maar eens aan de parfumerie of de kaasboer. Bij beiden krijg je vaak iets gratis aangeboden. Door te kunnen snuffelen of proeven, weet je snel genoeg of je ook een aankoop wilt doen.

Je geeft je mogelijke klant de gelegenheid om op een laagdrempelige manier kennis te maken met jouw werk. Zodat hij weet wat hij kan verwachten, en of dat ook is wat hij nodig heeft.

Het geheim zit hem in een helder onderscheid tussen “gratis” en “betaald”. Iets weggeven als kennismaking is prima, maar er zijn wel een aantal “spelregels” waar ik me altijd aan hou.

Zo geef ik alleen dingen weg op eigen initiatief. Een organisatie of persoon die mij vraagt om een gratis workshop of coachingsgesprek, krijgt altijd nee te horen. Bovendien is wat ik gratis weggeef nooit alles wat ik te bieden heb.

Een E-book of videotraining van mij heeft absoluut waarde, maar het is natuurlijk niet hetzelfde als een complete workshop of een coachingstraject. Als mensen meer willen, zijn ze van harte welkom maar dan hangt er wel een prijskaartje aan. De kaasboer geeft immers ook geen kilo kaas weg, maar enkel een stukje 😉

Het vraagt wat meer geduld. Als ik vooral mijn workshops en coaching zou promoten, zou ik daar direct klanten uit kunnen halen. Maar doordat ik kies voor weggeven, duurt dat proces wat langer.

Daartegenover staat dat ik geloof dat het weggeven van cadeautjes de krachtigste manier van marketing is. Omdat iedereen het leuk vind om te krijgen. En omdat de mensen die erna klant worden ook een goed beeld hebben van wat ze van je kunnen verwachten. Ze zijn dus eigenlijk altijd enthousiast.

Ook in samenwerking met anderen merk ik dat het soepeler gaat als je wat dit betreft op één lijn zit. Mensen die mij vragen om “reclame voor ze te maken” passen niet bij mijn bedrijf. Maar als iemand een tof artikel met tips heeft geschreven, of een leuke winactie wil aanbieden, dan sta ik daar best voor open. Belangrijk is dan dat de ander ook bereid is om eerst “te geven” en niet gericht is op direct “ontvangen”.

 

Welk “gratis proefmonster” geef jij weg als kunstenaar, artiest of creatieve ondernemer?

 

3 gedachten over “Waarom iedereen cadeautjes van mij krijgt

  1. Aura Op den Camp - Geplaatst op

    Ik doe mee met het Pakje Kunst project ( pakjes ter grootte van een sigarettenpakje gevuld met een origineel kunstwerkje uit de automaten te trekken voor € 4,00. Ik heb hier al diverse keren werk oor gemaakt en ben dan heel zorgvuldig en aandachtig bezig met elk kunstwerkje. Ik besteed er zeker evenveel aandacht aan als aan een groot’duur kunstwerk omdat ik het de mensen gun om op deze wijze kennis te kunnen maken met kunst. Ik krijg € 3,00 per verkocht kunstwerkje dus dat kun je ook wel gratis noemen. Ten tijde van Corona moet ik die verzenden vanuit België en vóór Corona bracht ik ze met de auto weg ( tijd/kosten). Zulke dingen doe ik als ‘cadeautje’.
    En tegelijk laat ik op deze manier iets van mezelf zien.

    P.S. Wat gaaf zeg dat jij buiten zwemt. Daar moet ik dan toch weer niet aan denken. Ik loop tegenwoordig elke dag 5 – 6 km. en daar ben ik al trots op. Groetjes.

  2. Inge - Geplaatst op

    Ik ben aan het nadenken over welk gratis proefmonster ik weg kan geven. Weet dat namelijk niet zo goed wat ik zou kunnen doen. Dus ben benieuwd wat andere in de kunstwereld weg geven.

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.